25 June, 2011

Aku bukannya Baik sanGat pon taPi xsalah kalaU nak upgrade Slow-slOw

Cerdasnya orang yang beriman adalah, dia yang mampu mengolah hidupnya yang sesaat, yang sekejap untuk hidup yang panjang. Hidup bukan untuk hidup, tetapi hidup untuk Yang Maha Hidup. Hidup bukan untuk mati, tapi mati itulah untuk hidup.

Kita jangan takut mati, jangan mencari mati, jangan lupakan mati, tapi rindukan mati. Karena, mati adalah pintu berjumpa dengan Allah SWT. Mati bukanlah cerita dalam akhir hidup, tapi mati adalah awal cerita sebenarnya, maka sambutlah kematian dengan penuh ketakwaan.

Kali ini aku bukan nak cerita pasal mati, rangkap-rangkap diatas hanya penyedap bagi pembukaan yer tuan puan cik dato datin...hahaha tapi kali nih aku nak bangkitkan sunnah-sunnah yang diamalkan oleh nabi junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi s.a.w itu adalah:

Pertama 

Amalkan solat tahajjud karena kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. 

Kedua

Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari. Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Selalunya surah yang diamalkan adalah bacaan al-ma'thurat itupon dah cukup bagus untuk permulaan.

Ketiga

Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, karena masjid merupakan pusat keberkatan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat

Jaga solat Dhuha sebab kunci rezeki terletak pada solat dhuha. Aku rindu sangat-sangat masa form 6 dulu sebab selalu solat dhuha secara jemaah ngan member. 


Kelima

Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

Keenam

Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu sentiasa akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.

Ketujuh 

Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi karena dosa kita akan dijauhkan oleh Allah. Selalu amalkan melafazkan kalimah " Ya Allah" bagi aku kalimah inilah kalimah yang dapat tenangkan fikiran aku.

Sekian.

Kena usaha untuk jaga tujuh sunnah nih, untuk kebaikan diri gak an..so selamat beramal korunk.

Sharing is Caring

6 comments:

sizuka[Izzati] said...

and thanks for sharing :)

hamzah ian said...

berubah slow2.. hehe

SYAFIQAHSALEH said...

yup..kita manusia tak lari dari buat kesilapan..tapi no worries mesti boleh berubah punya :)

fyna said...

fyna pon tengah berubah slow2 =)

zOeY zAu YaH said...

moh la amalkan selalu kan..dh siap follow.tq mai blog saya.

amna said...

assalam..
saya suka entry ni. thanks sebb mengingatkan saya kembali kepada keindahan2 ni. :")