31 May, 2011

SyuKur iTu LeBih beSar nikmaTnya

Assalamualaikum..

Pernah tak korang terfikir paling takpon pernah terlintas kat hati korang  "Bestnya hidup orang tu..dah la lawa nak mampos, kaya plak tu, study obeci lagi, eh eh papa dia dato' la mama dia plak datin..pergh pergh ni dah lebih-lebih. Situasi ini kadang-kadang membuatkan anda teringin giler dan meracau-racau nak jadi orang tu dan hidup dalam kehidupan dia. Pernah kan?? Nampak bebeno nipunya kalau korang cakap tak pernah. Aku kerap jugak la dalam situasi macam ni.

Kadang-kadang kita merasakan hidup yang kita lalui kalau nak dibandingkan dengan orang lain di sekeliling amat membosankan tak ceria langsung. Hidup orang lain best-best, sumer bende nampak syok belaka. Jarang sekali kan kita nampak orang lain hidup dalam keadaan muram durja ataupon dalam kesusahan dengan masalah yang tak abis-abis.

Yang menambahkan lagi kesedihan dan kemuraman kita kalau kita lihat orang itu asyik gembira dan selalu dikurniakan nikmat-nikmat kehidupan di duniawi contohnya naik pangkat la, beli kereta besar la, suami yang kacak giler la , anak-anak sumer dah berjaya dalam pelajaran la dan macam-macam 'la' nikmat duniawi... ermmm 'la' kat belakang tu penyedap ayat k!! dan diakhirnya kita akan mula bermonolog " kalaulah aku jadi dia kan best tentu syok abis".

Wake up guys, ada ke orang yang nak ceritakan masalah dia kepada orang lain tambah-tambah orang yang suka memendam perasaan? Hakikatnya, manusia ni lebih cenderung menunjuk-nunjuk kegembiraannya kepada orang lain dan sorokkan segala masalah yang ada. Biarpon masalah tu kadang-kadang boleh bikin kepala meletup bila-bila masa jer. Tapi ada gak manusia yang jenis suka mengeluh takpon mengadu tentang masalah yang dihadapi at last pendengar kepada masalah tu plak yang pening memikirkan masalah korang tu.

Korang tak tau maybe situasi sukar yang dialami hanya akan diceritakan kepada orang-orang tertentu sahaja yang betul-betul memahaminya. So , kita tidak seharusnya menilai seseorang dengan luarannya sahaja sedangkan lara dalaman dia kita tak tau pon. Mungkin kehidupan orang tu lagi rumit dari kita, cuma dia tidak zahirkan kepada kita. Who's know??

Mesti ramai yang pernah terfikir macam tu kan?? Aku tak nafikan, aku pon pernah terfikir camtu. Tetapi pernah tak kita fikir, kenapa kita perlu bandingkan hidup kita dengan hidup orang lain? Kenapa perlu memperkecilkan diri sendiri dan mengangkat orang lain sampai membuatkan kita rasa hina, low self-esteem dan lain-lain yang sewaktu dengannya??

That's why wujudnya sifat syukur. Orang yang sentiasa bersyukur itu pasti akan merasakan dirinya sentiasa cukup dan gembira. Dia tidak perlu untuk membandingkan dirinya dengan orang lain sampai membuatkan dirinya rasa sedih dan tertekan. Apa yang aku nak tekankan dekat sini  redhalah dengan pemberian yang sedikit dan gembira dengan apa yang kita dapat. Apa yang mampu kita buat hanyalah berusaha, berusaha untuk dapatkan apa yang kita inginkan. Orang lain pon perlu usaha untuk capai ke tahap dia berada sekarang bukan semuanya turun dari langit.

Dan ingatlah :

"Apabila seseorang darimu memandang orang yang lebih darinya dari segi harta kekayaan dan rupa paras, maka hendaklah ia melihat pula kepada orang-orang yang lebih bawah darinya"


"Sesungguhnya jika kamu bersyukur dengan nikmat-Ku, pasti akan Ku tambahkan nikmat kepadamu...."


Photobucket

psstt: Ni pon untuk peringatan untuk kita bersama dan diri sendiri gak 

30 May, 2011

GaYu Guru GeRai Nyamai

Assalamualaikum...

Harvest Festival or Gawai Dayak falls on every 1st of June. As I living in Sarawak, the land of plentiful visiting Dayak friends at longhouses is always a much looking forward to occasion every time at Gawai. This time round, Gawai is a bit quiet right?? I'm just talking to myself . Not that we're celebrating it but like as usual we would be invited to longhouses to celebrate with friends who are celebrating. Due to circumstances we were unable to attend any of our friends' Gawai open house this time.My uncle keep babbling to me untill my ears can't stand for it. However it's useful advise and it's for my own safety. I guess you know what i mean.
So here i am, just spent Gawai holiday at hostel with 'entah pape' xtvt like gossiping,eating,blogging all night long and also watching Nora Elena that i just downloaded it last nightAnyway  thanks to my colleague Laura who's invited me to celebrate Gawai Dayak this year at her place. As I mention above i can't go there and i'm dead meat if i go along with you. Sobs sobs what the hell that i can't celebrate it with my sarawakian girls. Don't ask me how they celebrating Gawai. I have no point to talk bout it. Read this article about Gawai dayak that's i just got from wikipedia.
Gawai Dayak merupakan perayaan yang disambut di Sarawak oleh kaum bumiputera berbangsa Dayak termasuk Iban, Bidayuh dan Orang Ulu. Gawai Dayak merupakan hari menuai dan mula disambut secara besar-besaran semenjak 25 September 1964, apabila Gawai Dayak diisytiharkan sebagai hari perayaan rasmi. Sambutan Gawai Dayak pada peringkat negeri adalah pada 1 Jun 1965. 
Gawai Dayak mempunyai beberapa upacara yang dijalankan di bandar dan rumah panjang. Persembahan pelbagai makanan dan tuak dipersembahkan kepada dewa padi untuk hasil yang baik. Penyair akan membaca mentera yang khusus untuk upacara ini dan melumur darah ayam jantan pada bahan persembahan.
Selepas upacara ini, perayaan Gawai Dayak akan bermula secara rasmi. Sebatang pokok yang dikenali sebagai ‘ranyai’ akan didirikan di tengah ruang dan dihiasi dengan makanan dan minuman. Mereka juga akan melawat kaum keluarga dan sahabat handai yang dikenali sebagai ‘ngabang’. Pakaian tradisi akan dikenakan, dan perhiasan manik orang ulu akan dikeluarkan untuk dipakai pada hari itu. Perawan Iban pula akan mengenakan perhiasan perak tradisi. Pesta Gawai Dayak ditutup berakhir dengan penurunan pokok ranyai tersebut. 
1003
Pic credit to my colleague Nadia Alida

Wishing all my Sarawakian friends who are celebrating Gawai and all malaysian

GAYU GURU GERAI NYAMAI, SELAMAT ARI GAWAI! 

25 May, 2011

PartY BesdaY aKu yanG lasT

Assalamualaikum...

Semalam geng-geng budak semenanjung aras 2  dan 3 hostel pakat dok serang bilik aku...cakap nak bincang pasal tiket free perjalanan dari kuching ke kl. Depa cakap ade masalah cikit berkenaan luggage dan kitaorang kena support separuh dari harga tiket tu. So aku mati-mati percaya siap nak kol  ag bahagian pengurusan latihan. Yelah mana adil sebelum ni semua pihak KKM tanggung perjalanan pergi dan balik   tup tup nak suh bayar plak. Tapi depa nie pandai wat gimik rupa-rupanya nak suprisekan kami berlima. Nape berlima?? sebab bulan mei ni bukan aku sorang jer yang lahir kat dunia masa tu...aku ada geng-geng aku yang lahir sama bulan tapi lain-lain tarikh dan berlainan waktu..so nak jimat kos kena kumpulkan besday girl menjadi satu dan celebrate sama-sama.


DSCN2628
A lovely cake for 5 lovely girl - aku,niza,dhiya,shazwani and angah

DSCN2643 (2)
You know what...i really luv to eat cake

DSCN2630 (2)
Focus to the creamy cake...nyum nyum


Besday aku aritu 8 Mei dan roomate aku 18 Mei, memang satu kebetulan hanya beberapa hari jer yang membezakan aku dan roomate aku. Dan yang 3 0rang ag tu xperlu kot aku mention tarikh hehehe nanti en3 ni panjang berjuntai plak. Ape yang aku nak kongsi kat sini before aku sempat melahap kek tu, bila satu tragedi yang tidak berdarah tapi hampir buat aku kena strok berlaku. Plak tu cun-cun lepas kami berlima tiup lilin, seyes tragedi air panas tumpah memang gerun, sampai ada yang menggelupur macam ikan naik ke darat wei... nasib baik air panas tu kena sikit jer kat kain batik aku pakai semalam kalau tak sah-sah pi hospital dan melahap kek  kat sana. Alhamdullillah tiada mangsa yang cedera parah, 3 orang melecur sikit dan seorang selamat dari tragedi serta aku yang jadi mangsa yang   tak berapa parah.

Dan syukur sangat-sangat sebab tiada adegan siram-menyiram budu,air milo, telur busuk mahupon sebarang bentuk gurauan tambahan. Seyes aku takut lau orang nak kenakan aku sebab aku tak penah kena macam orang lain sampai bersiram dengan budu bagai...hahaha i'm  the lucky one kot. Bende-bende macam nie dah macam trend dah sebenarnya dalam geng aku dan korang pon mesti penah dajalkan orang gak an?? tak yah la pura-pura baik ngan aku...tengok hidung pon aku dah tau. Plus korang ada kawan yang gila-gila tak ingat dunia huru-hara dibuatnya. But for me, those little things will remain as memory la...bila ingat balik sah-sah dok senyum cam kerang busuk even korang didajalkan seteruknya.

Ini la penghujung ataupon sisa-sisa kenangan yang akan dicanai sebelum  aku dapat posting keje. Tak lama ag aku akan tinggalkan bumi sarawak, tempat yang banyak mengajar aku tentang kehidupan, persahabatan mahupon cinta yang tidak kesampaian...huhu so sebelum perpisahan itu tiba apa kata kita enjooooooy!!!


12 May, 2011

HappY NurSes DaY


Buka mata, buka minda, buka hati anda...aku bukan hendak mengeluh tapi sekadar meluahkan ape yang terpendam di lubuk sanubari yang paling dalam..ehem ehem biasa la malam2 ayat nak puitis jer. Terlebih dahulu aku nak ucapkan selamat hari jururawat khasnya untuk jururawat seluruh malaysia, lau nak over ag seluruh dunia la..tapi aku tau jururawat obeci mana la nak baca blog picisan nih.Ucapan selamat ni jugak khas tuk kamu-kamu yang penah dirawat atau pon lebih tepat yang penah kena cucuk kat bontot oleh jururawat sekalian..aku turut simpati kat korunk hahaha..(gelak cara sopan)


Straight to da point...hari jururawat secara rasminya telah diraikan pada 12 Mei pada setiap tahun, dimana tarikh ini dipilih sempena mengingati tarikh kelahiran Florence Nightingale iaitu pada 12 May 1820. FN ni merupakan seorang jururawat yang berkaliber, lagi bersemangat waja dalam mempertahankan karier jururwat pada masa lampau.Lau nak tau lebih-lebih korunk google la sendiri yer.ape guna google lau xguna ya dak?? Ape yang aku ingin perkatakan pada slot ni, aku ingin luahkan ape yang aku rase selama menjadi seorang pelatih jururawat. Ya aku tau karier seperti aku tidak la se'hawt' karier2 diluar sana, karier aku biasa-biasa sahaja hanya mendapat tempat disesetengah masyarakat.


Ya, aku kecewa...sangat kecewa ngan tanggapan setengah masyarakat yang menganggap karier ini tidak menjamin masa depan, karier ini jijik, karier ini  hanya  dipilih apabila terdesak. Mungkin bukan sumer beranggapan begini tapi inilah kenyataan sesetengah owang yang penah aku jumpa..dan xkurang jugak owang yang menyokong karier aku nih..Ya, dulu aku pon bodoh2 gak xtau ape keje sebenar seorang jururawat tapi aku belajar dari bawah apa itu jururawat yang sebenar..Ternyata karier ini mengalas bebanan yang besar, nyawa pesakit ditangan kami apa-apa yang berlaku kamilah yang harus bertanggungjawab...dugaan makin berat apabila terpaksa melayan karenah pesakit yang bermacam ragam dan ditambah plak ngan karenah doktor yang kadang2 wat aku pening kepala tahap nak hantuk kepala kat katil hospital.


Ya, aku mengaku karier ini bukan pilihan aku, bukan kehendak aku...tapi demi menjaga hati pihak2 tertentu aku pasrah, aku akur...sebab aku tau Tuhan lebih mengetahui apa yang terbaik untuk aku. Dan aku tak lupa kata-kata seorang hamba Allah nih :


Lakukanlah sesuatu pekerjaan itu  dengan seikhlas mungkin walaupun kamu tidak suka akannya ...mungkin suatu hari Tuhan akan memberikan apa yang kamu idam-idamkan hasil dari penat lelah yang dilakukan.


Ya, aku mengaku selama aku bergelar pelatih jururawat banyak dugaan aku tempuhi, banyak benda aku perlu korbankan...penat memang penat, belajar sambil bekerja (praktikal) memang menguji kecekalan jiwa malahan mental...pernah aku hampir2 putus asa utuk tidak meneruskan karier ini tapi apakan daya..ada hati yang perlu aku jaga. Bukan setakat itu, aku juga berat hati apabila terpaksa melihat pemergian rakan seangkatan yang pergi meninggalkan kami selama-lamanya.Ya, dia mempunyai cita-cita yang sama, mempunyai satu impian untuk menjadi seorang jururawat professional. 


Dan ape yang wat aku terharu adalah bila perkataan Terima Kasih terpancul dari bibir pesakit. Ada sesuatu yang menusuk kalbu, ada suatu perasaan aneh yang membuatkan aku tuk terus berbakti. Ntah aku pon xtau ape sebenarnya perasaan tu, xdapat diluahkan. Ya, aku takut, takut tuk melihat mereka yang bergelar pesakit tiada di depan mata..betapa rase bersalahnya diri bila aku yang bergelar pelajar hanya mampu melihat, hanya mampu menolong sekadar yang mampu...aku sebak, sebak bila mendengar raungan dari keluarga pesakit. Aku manusia biasa tidak sekuat yang disangka..aku lemah, lemah dalam menangani emosi.


Tapi hanya satu perkara yang membuatkan aku bertahan dalam karier ini...aku ingin menjadi manusia yang berguna, menjadi manusia yang sentiasa berbakti kepada mereka yang memerlukan walau dipandang rendah sekalipon...kerna mungkin suatu hari aku akan menggantikan tempat pesakit-pesakit itu.




- SELAMAT HARI JURURAWAT -

-Maaf en3 panjang bebeno....terlebih emo, tambah ngan OSCE xabis2 ag
-tQ reading this en3 guys